søndag 18. august 2013

En maske her og en maske der

 Med en maske her og en maske der så sier det seg selv at det tar lang tid å gjøre noe ferdig..

Når sommerferien kom var jeg usikker på hva jeg skulle bruke strikketiden min på, så jeg fant ut at jeg skulle gjøres WIP-er og UFOer om til FO-er. Tidligere viste jeg fram fangteppet til Bestefar, sjalet mitt er ferdig, babysokkene strikket i juni er montert - og Hyttekofta mi er endelig ferdig!


 Tada!

Denne jakka startet jeg på i disse tider for ett år siden, så det har tatt sin tid. Jeg begynte med godt mot, men måtte ta en pause på grunn av armen min. Så ble jeg opptatt med julegaver og morsommere prosjekter. Tok den fram igjen på senvinteren og strikket litt nå og da.
Når jeg tok den fram i sommer hadde jeg bærestykket og knappestolpe igjen. Bærestykket og alle trådene ble festet på hytta. Knappestoplen ble strikket, knappene ble kjøpt inn - og det var da jeg oppdaget at jeg ikke hadde et nøste til av hovedfargen.. etter å ha vurdert fram og tilbake kom jeg fram til at jeg ikke gadd å dra helt til Sparkjøp for å kjøpe ett nøste - som skulle brukes til to - 2 - omganger på halskanten. Så jeg strikket inn et par hvite omganger, og rekte opp en omgang på en knappestolpen, og dermed fikk jeg nok grått garn til å felle av hele sullamitten.



I tillegg til at halskanten helst skulle være helt grå, så skulle klippekante være på 4 masker - ikke 4 masker noen steder, 6 masker andre steder - og i hvertfall ikke felling av klippemasker midtveis på bærestykket  - og det var faktisk meningen at jeg skulle følge en av størrelsene i oppskriften. Strikkefastheten min på mønsteret var også helt på bærtur, så jeg måtte kutte ut ca 15 omganger på bærestykket for at den ikke skulle bli aaalt for lang. Til tross for alle disse tingene, og det faktum at jeg på et tidspunkt ikke var sikker på om jeg likte deler av mønsterborden (jeg var nær å ta opp halve bærestykket), så liker jeg jakka. Jeg er fornøyd med å være ferdig med dette prosjektet, og jeg digger knappene :) Så får vi se om jakka havner på hytta, eller om jeg kanskje beholder den her en liten stund til..

Harde fakta: en langermet variant av Drops sitt mønster, strikket av ca 500 g Safir på pinne # 4. Så selv om det tar tid, så blir en maske her og en maske der til slutt ei ferdig hyttekofte!




7 kommentarer:

  1. Utrolig nydelig, knappene gjorde susen :)

    SvarSlett
  2. Så fin jakka di ble. Og med de fargerike knappene , ble den helt spesiell. Den sitter som støpt på deg også. Og jammen var du flink til å beregne garn.....ivertfall til å få avsluttet det på en pen måte.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hadde jeg vært flink til å beregne nok garn, så hadde jeg jo hatt nok.. hihi ;) Men, takk, jeg liker jakka. Og knappen er nok favorittdelen min :)

      Slett
  3. Den ble veldig bra! Satt kledelig på, og grå jakker er jeg svak for.

    SvarSlett
  4. Veldig fin. Jeg liker også grått, og måten du piffet det hele opp med knappene på var rett og slett kjempetøff. Synes kofta fortjener å bli brukt både på hytta og i byen.

    SvarSlett
  5. Superflott jakke! Det ble ekstra fint med litt hvitt på halskanten, og kult med knappene i forskjellige farger!

    SvarSlett
  6. Hei :)
    Jeg må bare si at jeg synes kofta de ble nydelig! Skikkelig bra passform og! :) Jeg driver selv å grubler på om jeg skal begynne på en lignende jakke, da i Mariusmønster.. MEN gruer for sying og oppklipp, samt det at det tar tiiid. Jeg får bli ferdig med andre påbegynte prosjekt først ;)

    Ha en flott høst, og følg meg gjerne på den nye bloggen min (jeg har lest din i noen år :) ) madebynutte.wordpress.com

    SvarSlett

Hyggelig at du legger igjen en liten hilsen :)